Seuramme

Porvoo Hockey Club on porvoolainen seura, jossa maahockeyta ja indoor hockeyta pelataan hyvällä hengellä.

Tällä hetkellä seurallamme on naisten ja miesten joukkueet. Naisten joukkueemme pelaavat SM-sarjaa ja miehet 1. divisioonaa.

Seuralla on suunnitelmissa juniorijoukkueen perustaminen.

Tervetuloa kokeilemaan lajia harjoituksiimme!

Meille ovat tervetulleita kaikentasoiset ja -ikäiset pelaajat.

Ota yhteyttä sähköpostilla tai tule tutustumaan harjoituksiimme.  Yhteystiedot-sivulta löytyy myös joukkueemme yhteyshenkilön puhelinnumero.

Harjoitukset ulko- ja sisäkausina

Maahockeyn ulkokaudet (pääsääntöisesti huhtikuu - syyskuu) harjoittelemme Kokonniemen tekonurmella.

Sisäkauden indoor harjoitukset pidetään Pääskytien yläkoulun liikuntasalissa.

Harjoitusten tarkat ajat ja paikat löytyvät Tapahtumat-sivulta.

Kausimaksu

Kausimaksumme on noin 50€. Suomen Hockeyliiton lisenssit vaihtelevat junioreiden noin 9 eurosta aikuisten noin 35 euroon per kausi.

Lisensseihin voi tutustua tarkemmin Suomen Hockeylittoon sivuilla osoitteessa https://www.hockeyliitto.com/

Seuraamme voit tutustua tarkemmin myös sosiaalisen median kautta.

Haluatko tukea toimintaamme?

Porvoo Hockey Clubin toimintaa voit tukea vapaaehtoisella 10€ suuruisella kannatusmaksulla.

Maksutiedot:
FI81 5358 5420 0406 24
Viitenumero: 7566

Porvoo HC naisten indoor hockey SM-sarjan turnauksessa Hämeenlinnassa 21.02.2021. Sinisissä kilpajoukkue Porvoo HC BLUE ja punaisissa haastajajoukkue Porvoo HC RED.

Mitä ovat maahockey ja indoor hockey?

Maahockey (englanniksi field hockey, lajin keskuudessa yksinkertaistettuna hockey) on yksi maailman vanhimmista palloilulajeista. Mailapeleistä laji on myös yksi laajimmalle levinneistä. Lajin nykyinen muoto on saanut alkunsa 1800-luvun Englannissa ja ensimmäiset hockeysäännöt julkaistiin 1852 ja 1886 perustettiin Hockey Association, joka sittemmin laajeni Kansainväliseksi Hockey-liitoksi (Federation Internationale de Hockey, F.I.H.).

Olympialaisten ohjelmaan maahockey otettiin ensimmäistä kertaa Lontoossa 1908 ja vuoden 1928 kisoista lähtien laji on ollut pysyvä osa Olympialaisten lajikattausta. Maailman kärkikastiin lajissa kuuluvat eurooppalaisten Saksan, Hollannin ja Englannin lisäksi esimerkiksi Australia, Uusi-Seelanti ja Argentiina.

Suomeen maahockey rantautui Erik von Frenckellin mukana vuonna 1915 mutta lajin harrastus alkoi todenteolla vuoden 1952 Olympialaisiin valmistautumisen myötä. Ensimmäistä kertaa maahockeyn Suomen mestaruudesta oteltiin vuonna 1951.

Sisähockey (indoor hockey) on maahockeysta kehitetty laji, joka on alunperin kehitetty harjoittelumuodoksi maihin, joissa ulkona pelaaminen ympäri vuoden ei ole mahdollista esimerkiksi sääolosuhteiden takia. Lajia pelataan nykyään laajasti Keski-Euroopassa, eritoten Saksassa, Itävallassa sekä Sveitsissä.

Suomessa lajia on harjoitettu 1980-luvulta alkaen talvikuukausina.

Maahockeyn säännöt pähkinänkuoressa

• Peliaika on 4×15 minuuttia
  • Kentällä pelaajia on kerrallaan 10 kenttäpelaajaa + 1 maalivahti
  • Paitsiota ei ole
  • Mailat ovat rightin puoleisia. Ote mailasta on niin, että oikea käsi on alempana.
  • Palloa saa pelata ainoastaan mailan suoralla puolella.
  • Maalilaukauksen on lähdettävä maalialueen (D, rinki) sisäpuolelta tai hyökkäävän joukkueen pelaajan on koskettava ulkopuolelta rinkiä laukaistua palloa mailallaan maalialueen sisäpuolella, että maali hyväksytään.
  • Maalivahti saa pelata palloa ringin sisäpuolella millä tahansa vartalon osalla, mutta ei saa sulkea palloa niin, että kenttäpelaajien ei ole sitä mahdollista pelata.
  • Lyhyt kulma (penalty corner, short corner) tulee puolustavan joukkueen virheestä ringin sisällä.
  • Pitkä kulma (long corner) tulee pallon ylittäessä päätyviivan niin, että siihen on viimeisenä koskenut puolustavan joukkueen pelaaja (pallo on mennyt pelaajan mailasta tahattomasti päätyviivan yli)
  • Penalty stroke tulee puolustavan joukkueen tahallisesta rikkeestä, joka tapahtuu rangaistusalueen sisällä.
  • Vaarallinen pelaaminen on kielletty.

Yksityiskohtaisemmin sääntöihin sekä maahockeysta kehitettyihin variaatioihin (indoor hockey ja Hockey5) voi tutustua kansainvälisen hockeyliiton FIH:n kotisivuille tai FIH Rules of Hockey mobiiliaplikaatiossa (saatavilla sekä App Storesta että Google Play Storesta).

Rules of Hockey

Maahockeyn ja indoor hockeyn (sisähockey) kilpailusäännöt

Hyödyllisiä linkkejä laijsta kiinnostuneille

YouTube-kanavaltamme löydät ottelutallenteita - ota kanava seurantaan tulevia live stream lähetyksiä silmällä pitäen!

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.